DurfBesparen.be durf besparen .be

Laadpassen vergelijken

Vergelijk 34 laadpassen van 24 aanbieders

Elektrisch rijden

Je wagen laden met de beste laadpas voor onderweg

Met een EV laadkaart voor je elektrische wagen heb je toegang tot de publieke laadpunten in België en het internationale laadnetwerk in heel de EU. Vergelijk de verbruikskost en de abonnementsprijs van alle aanbieders. Vele laadpassen zijn trouwens gratis in gebruik, en je betaalt slechts voor je effectieve verbruik.

Vergelijk 34 laadpassen van 24 aanbieders

Hoe vraag je een laadpas aan?

1 Vraag de laadpas aan
2 Voer de betaalgegevens in
3 Laad uw elektrische wagen op
Met de term "tarief derde partij", ook wel CPO-tarief genoemd, bedoelt men de prijs die de uitbater (=Charge Point Operator.) van het laadpunt u aanrekent voor uw verbruik, dit is vaak een andere (derde) partij dan de uitgever van de laadpas zelf.
U kan een laadpas aanvragen in de vorm van een fysieke kaart, maar evenzeer als sleutelhanger of mobiele app. Zeker als u gebruik maakt van de mobiele apps is het interessant om meerdere aanbieders te gebruiken, en zo steeds de beste prijs te kiezen of snel het dichtstbijzijnde laadpunt te vinden.
Er zijn nog laadpunten waarbij u gratis uw wagen kan opladen, dit vooral bij grotere winkels of restaurants. Profiteer er dan zeker van en combineer het nuttige aan het aangename. Bekende namen zijn geselecteerde winkels van o.a. Decathlon, Aveve, Lidl en McDonalds.
De afkorting CPO staat voor Charge Point Operator of Charge Point Owner. Het betreft de partij die het laadpunt uitbaat. Doorgaans zijn dit namen die u al uit het straatbeeld kent, zoals Allego of Eneco. Soms plaatsen CPOs hun laadpalen ook op locaties in onderaanneming, denk aan parkeergarages of aan grote winkelcentra. De prijs die u betaalt aan een laadpaal kan verschillen al naargelang de locatie waar deze is geïnstalleerd.
Doorgaans is thuis laden goedkoper dan uw wagen te laden aan een openbare laadpaal. U betaalt dan de kilowattuurprijs rechtstreeks aan uw eigen energieleverancier. We hebben een handig overzicht waarmee u uw eigen situatie kan berekenen. Bekijk ons [overzicht van laadkosten per kWh voor thuis laders](#thuisladen)
U heeft een laadpas/tankkaart nodig om uw elektrische wagen onderweg op te laden aan een publiek laadpunt. Er zijn laadpassen beschikbaar voor een specifiek netwerk, maar er zijn ook vele laadpassen die u toegang geven tot andere laadnetwerken. De laadpas registreert het verbruik op alle openbare laadpunten. Dankzij de laadpas heeft u geen administratieve rompslomp met stapels facturen. U ontvangt maandelijks één overzichtelijke nota waarop al uw laadtransacties staan.
Het succes van elektrisch rijden hangt in grote mate af van de beschikbaarheid van laadpalen. De Vlaamse overheid streeft er naar om in elke Vlaamse gemeente minstens één openbare laadpaal te hebben. Bekijk hier een [kaart met alle oplaadpunten in België](#map).
België telt momenteel een paar duizend publiek toegankelijke laadpunten van een tiental laadnetwerken. In tegenstelling tot bij tankstations, kan u bij de meeste van deze laadpalen niet betalen met de bankkaart of met cash. Meestal heeft u een laadkaart (tankkaart) nodig. Deze kan uitgegeven worden door de laadpaal-aanbieder zelf, of door een laadpas-bedrijf. Deze laadpas-bedrijven leveren “multi-merk” kaarten die werken aan meerdere laadpaal-netwerken in België of in meerdere EU-landen.
Er zijn verschillende soorten laadpassen in omloop. Soms betaalt u een maandelijkse abonnementskost en krijgt u zo toegang tot het hele laadnetwerk van de aanbieders (en zijn partners). In andere gevallen is de laadkaart zelf gratis in gebruik, maar betaalt u een kleine meerkost op basis van uw verbruik. Vergelijk zeker alle aanbieders via onze laadpasvergelijker om zo een juiste keuze te kunnen maken.
Bij het aanschaffen van de laadpas houdt u best rekening met de kosten. Er kunnen transactiekosten, activatiekosten, abonnementskosten en andere tarieven worden aangerekend door uw laadpasprovider. De beste keuze is een laadpas zonder vaste maandelijkse kosten die u toegang geeft tot de meeste laadpalen en waarbij u alleen betaalt voor uw uiteindelijke verbruik.
De meeste bestuurders van elektrische wagens hebben meerdere laadpassen in gebruik. Op die manier heeft u de grootste keuze uit de publieke laadpunten en kan u kiezen voor de meest voordelige aanbieder. Er wordt wel verwacht dat naarmate elektrisch rijden groeit in populariteit dat er een consolidatieslag zal plaatsvinden en dat u met 1 laadpas terecht kan bij meer laadpunten.
We raden u zeker aan om ook een degelijk laadpunt bij u thuis te laten installeren. Thuis laden is nog altijd goedkoper dan laden aan een publiek oplaadpunt. De markt van thuisladers evolueert razendsnel waardoor u steeds sneller uw auto kan opladen. Bijkomend voordeel; u zal nooit moeten aanschuiven tot er een laadpunt beschikbaar is. Sommige thuislaadpunt providers bieden u zelfs mogelijkheden om uw eigen laadpunt beschikbaar te stellen aan derden, tegen een bepaalde winstmarge.
Heeft u geen uren de tijd om te wachten tot de batterij is opgeladen? Dan is een snellaadpaal ideaal, er zijn er alleen nog niet zoveel. Met zo’n paal is uw wagen meestal binnen 30 minuten voor het grootste deel opgeladen. Kijk wel of uw auto geschikt is voor snelladen. Dat ligt aan de aansluiting, de stekker past dan niet of uw auto trekt het vermogen niet. Het bekendste netwerk van snelladers is ongetwijfeld Tesla Superchargers, maar dit is voorbehouden aan Tesla-rijders.
De meeste laadpassen hebben wel een samenwerkingsovereenkomst met meerdere laadnetwerken (maar niet met alle netwerken!). Hierdoor kan u op vele plaatsen terecht als u onderweg bent. Meestal betaalt u een kleine meerkost voor uw verbruik bij een derde partij.
Er zijn momenteel een aantal energieleveranciers waarbij u nu ook een laadpas kan aanvragen. Dankzij uw energiecontract betaalt u dan minder aan het laadstation of minder voor uw energie thuisverbruik. Naast een laadpas bieden zij zelf ook oplossingen aan om zelf een laadpaal bij u thuis te installeren. Zowel Engie, Luminus en Lampiris bieden al laadoplossingen aan.
Een 'laadpaalklever' is een vrij nieuwe term voor iemand die met zijn wagen een laadpaal langer bezet houdt dan nodig, waardoor een ander niet kan laden. Als ontradingsmiddel, rekenen sommige laadpaalexploitanten hiervoor een connectietarief aan, per minuut, zodra de batterij volledig is geladen.

Welkom op DurfBesparen.be. We gebruiken cookies om het gebruiksgemak van onze site sterk te verbeteren. Door verder te surfen gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.